Måste skriva av mig min irritation över PayPals helt oslagbara behandling av mig som kund och deras fantastiska support. Här är hela händelseförloppet.
Jag får först följande mejl från PayPal om att dom har schemalagt ett avslut av mitt PayPal-konto:
Vi har sett att du inte använt ditt PayPal-konto på mer än 3 år. Inaktiva konton som ditt används ofta av bedragare, så av säkerhetsskäl kommer ditt konto att avslutas den 27/04/2010 om du inte beslutar dig för att använda det inom 30 dagar.
Detta låter ju inte helt orimligt. Men jag vill fortsätta ha kvar mitt PayPal-konto så jag beslutar mig för att visa detta för PayPal. Jag loggar in på mitt konto (bara detta skulle kanske räcka?) och gjorde följande aktiviteter:
- Bekräftar min e-postadress, får då mejl från PayPal som tex ”Aktivera ditt nya konto” (följer alla steg angivna i detta mejl) och ”Komma igång med PayPal-kontot”
- Lägger till Visa kort till kontot och fick mejl som ”Du har lagt till ett kreditkort” och ”Bekräfta ditt betal- eller kreditkort” och sedan går jag igenom processen för att verifiera detta. Detta är en lite omständig process som innebär att PayPal sätter in en hemlig summa på mitt konto, när jag fått pengarna loggar jag åter in på PayPal och berättar för PayPal vilken summa dom satt in. På detta sätt vet PayPal att kortet/kontot verkligen är mitt och att jag är den jag utger mig för. Efter detta får jag mejlet ”Du har tagit bort uttagsgränsen på PayPal” där som skriver ”Grattis! Din uttagsgräns har tagits bort. Du kan nu ta ut pengar obegränsat från ditt PayPal-konto.”
Trygg över att PayPal nu har förstå att jag är seriös med att jag vill ha kvar mitt konto går jag vidare i livet och börjar fundera på i vilken utsträckning och hur jag vill använda detta konto som komplement till mitt betalkort. Men helt snopet fick jag i dag följande mejl från PayPal ”Emanuel, ditt PayPal-konto har avslutats.”:
Hej Emanuel Hallklint,
Vi har avslutat ditt PayPal-konto eftersom du inte använt det på mer än 3 år.
Om du vill öppna ett nytt konto går du till PayPal.com. Om du har frågor angående vår policy för att avsluta konton, se Användaravtalet eller e-posta oss på support@paypal.com
Tack
PayPal
Va? Skämtar ni? Lite (läs mycket) besviken mejlar jag följande gnällmejl till adressen som står i mejlet (support@paypal.com):
Hej
Jag vill bara gnälla lite. Jag fick en varning om att mitt Paypal-konto kan komma att stängas av, på grund av att jag inte ”använt” det, för en tid sedan. När jag fick mejlet så loggade jag in på kontot (för jag ville ha det kvar) och gick då igenom processen med att verifiera ett av mina bankkonton och fylla i mer info om mig. På så sett tyckte jag att jag visat er att jag var seriös och ville ha kvar kontot.
Nu har ni raderat mitt konto och jag vill att ni ska veta att jag uppfattar detta som mycket dålig service.
Här förväntade jag mig ett vänligt svar från en trevlig person på deras support som förklarar att deras policy är si och så och att deras automatiska konto-terminator tyvärr inte förstod att jag var ett fan av PayPal och villa ha kontot kvar. Kanske till och med att dom kunde återuppliva mitt konto?
Några minuter senare kommer följande autosvar från support@paypal.com:
Hello Emanuel Hallklint,
We want to help you but we’re not able to respond directly to emails sent to this address.
If you have a question about your account, please contact us through our website. Here’s how:
1. Go to the PayPal website and log in to your account.
2. Click ”Contact Us” at the bottom of any page.
3. Click ”Contact Customer Service,” and ask your question.
One of our Customer Service agents will reply to your question.
We value your business and want to provide you with the best customer care.
Thanks,
PayPal
Här blir jag mest paff. Dom skriver i ett mejl att jag ska vända mig till support@paypal.com men dom orkar inte läsa mejl man skickar dit, nej, nej. Om jag, som fått mitt konto avslutat, vill komma i kontakt med PayPal så bör jag ”logga in på mitt konto” och kontakta deras (customers-only tydligen) support via sidan ”contact us”. Omständigt och i mitt fall tämligen omöjligt. Detta berättar dom för mig på engelska (tur att jag kan engelska) trots all tidigare kontakt på svenska.
Jag är nog inget fan av PayPal längre.
Kommentarer
Oj, i ett sådant här läge hade jag nog också reagerat likadant.
Jag var dock i kontakt med Paypal över telefon för första gången nu i veckan och jag blev positivt överraskad över deras service även om man fick ringa till UK. (tror jag)
Jag var dock kund och kunde logga in och verifiera mig.
Tror inte dom kan trolla tillbaka kontot så jag avstår nog från att lägga pengar på att ringa dom :)
PayPal är såklart inte ensamma om att ha autosvar på mejlen, tex Spotify svarade också med autosvar ”we are unfortunately unable follow up on all requests personally”. Men ber man någon mejla till supporten så bör man svara tycker jag.
Jag har lite problem med Paypal nu och jag hittade ditt blogginlägg när jag googlade på Paypal Sverige + support + problem.
Jag har gjort en överföring från Paypal till mitt bankkonto. Det har stått i flera dagar att transaktionen är genomförd, men pengarna har inte kommit fram ännu, trots att det i även stod i bekräftelsemailet att jag borde ha pengarna på kontot för flera dagar sedan.
Jag mailade kontaktade Paypal via kundformuläret på deras svenska hemsida, men fick bara ett automatiskt spam-mail på engelska som svar. Varför skulle jag anstränga mig med att formulera frågor om de ändå inte skulle läsas av någon? I spam-mailet stod det att jag skulle svara till avsändaradressen och maila en gång till om jag inte fann svaret på mina frågor i spam-mailet. Jag svarade på svenska, eftersom jag trots allt hade tagit kontakt med dem via svenska Paypal, men nu kommer väl ingen att förstå vad jag skrev så jag får väl maila dem igen. :(
Jobbigt, hoppas det löser sig så du får dina pengar.
Har du kollat så du uppgett rätt konto, och att pengarna inte gått till någon annans konto?
Man förväntar sig ju ett personligt svar, hoppas du får det tillslut! Trist att man ska behöva jaga det så.
Hej alla såg dett inlägg och blev inte ett dugg förundrad, Jag har till motsats till dig ett konto som jag inte har använt på länge och vill lägga till ett nytt kort som jag enbart har till internet köp ,då jag blev rippad ,försök 2007) på 25000:- banken stoppade det och försöket var gjort genom Paypal .efter det försöket så använde jag inte mitt konto på länge och när jag nu jag vill byta kort till mitt paypal konto så går det naturligtvis inte att ändra ,mao jag måste avsluta kontot ,men se det går inte i heller att avsluta kontot för att jag inte använt det på lång tid så ,nu är det ett riktigt moment22 läge .Paypal s support lovar att de skall fixa det men skicka bara samma instr hela tiden och jag kommer typ , halv vägs och sen är det stopp. Är riktigt trött på PP nu !!!
Har inte detta problem,men har istället problem om att jag har begränsad åtkomst efter att brutit mot ngn policy bara dagar efter att behövt verifiera mig på olika sätt när jag köpt mkt e-cards på amazon. Och annars använt det på vad jag anser normala sätt. Delade upp en betalning i 3 omgångar på 366$ flr en latexmask från Canada. Men scensk kundsupport kunde inget göra efter att jag flrklarat mitt dilemma otaliga ggr att jag inte anser mig gjort ngt fel,trots detta gick det inte göra ngn överklagan på grund av säkerhetsskäl etc. Och undrar nu om ngn varit med om liknande problem som ev löst sig?