Tankar kring webbform och bemötande (hos LensWay)
Ibland undrar jag över om det inte är en rätt okommunikativ och konstig formgivningskultur vi har på webben. Att man bygger in innehållet på en specifik sida i en fast ram av navigation, allmän information och annat.

Titta på den här sidan hos Lensway, det är sidan för deras kundtjänst. Vad vill en person som kommer in på den här sidan? Troligen hitta ett telefonnummer att ringa eller en epostadress att mejla. Hur mycket av hemsidans yta tar dessa två upp? Visst telefonnummret finns på tre ställen, men det är så liten text så jag får anstränga mig att läsa. Sidan är ganska normal, Lensway sticker inte ut. Men det är talande för hur det har sett ut på webben en längre tid.

Nu tar telefonnummret upp kanske 1%? och epostadressen, den fins inte med alls. Nu räknade (gissade) jag alltså på ytan av själva hemsidesdesignen. Tänk om vi ska vara så drastiska att vi räknar på hela min skärmyta, då är det ännu mindre yta som fylls av det jag verkligen har letat efter.

Tänk om min skärm fylldes av ett stort telefonnummer och en epostadress. Och kring det små texterna om öppettider och annat matnyttigt. Skippa allt annat. Kanske en smal navigation någon stans, men använd min skärm till den information jag söker. Utmanande och galen tanke!

Här nedan ser ni hur sidan kunde sett ut. Och nej, det är inte riktiga www.lensway.se/kundtjaenst.jsp du ser här nedan, utan en av mig ombyggd variant. Jag gjorde detta bara för att demonstrera vad jag menar. Det tog mig fem minuter att bygga om sidan.

En omgjord variant

Kommentarer

Hej!
Jag håller med, det är nästan löjligt hur litet telefonnumret är.
Din omgjorda sida går i min smak lite långt dock. Emailformuläret och menyn ska nog gärna vara kvar. Men jag gillar hur du tänker. Ska se vad jag kan göra.

/Micke (utvecklare hos lensway)

Hej Mikael
Kul att du kommenterade. Visst gick jag lite långt i min snabba redesign. Men då blev det i alla fall tydligt vad jag menade.

Såhär i efterhand tänker jag, att det inte behöver inte vara ett telefonnummer eller en epostadress man söker. Man vill lösa ett ärende, det kan ju lika bra lösas om man får kontakt med er direkt via webben. Men det ändrar ju inte min tes, att sidan skall fokusera på det behov den skall fylla. Och inte dränka det i massa kringliggande info.

Ser fram emot att se den omgjorda kundtjänstsidan.

Lämna ett svar