Pratade om Google här om dagen. Eller om detta med att förlita sin affärsverksamhet på söktrafik genererad med hjälp av sökmotoroptimering och bra innehåll. En lockande kombination när man inser hur man kan skapa trafik genom att skriva om rätt saker eller bygga en tjänst som genererar mycket trafik. Vi kom fram till att man nog inte ska gå den vägen, alltså inte bara den vägen. Det är för farligt att förlita sin verksamhet på trafik från Google. Varför då undrar du kanske? Jo för att man kan få sin webbplats/tjänst bortplockat från Googles sökresultat utan att man gjort något direkt fel. Och man har inte så mkt att sätta emot.
Ett exempel på detta är den svenska hjälte-entreprenören Ted Valentin som skapat massa populära karttjänster (Wifikartan.se mfl) varav några sedan en (för lång) tid sedan inte går att hitta via Google. Annars brukar Teds sajter placera sig riktigt bra, oftast med all rätta. Förut när jag sökte på ”Emanuel Hallklint” (det är det nog bara jag som gör… ha ha) så kom ”min karta” upp överst i listan, det var kanske lite överdrivet men googlar man på ”badkartan” så BORDE ju Badkartan.se ligga överst!! Men som sagt några av Teds sajter har blivit bannade från Google och även om många skriver om detta och stödjer Ted så har Google inte rättat till detta ännu. Illa tycker jag, och många andra.
Nu får Ted även ful-konkurens av Hitta.se.
Kommentarer
Både wifikartan och badkartan är första träffen när man söker på dom på Google.
Helt rätt. Det har nämligen hänt en del sedan jag skrev denna bloggpost. Kolla: http://www.tedvalentin.com/2009/07/direct-feedback-from-matt-cutts.html
Jag har inte hunnit uppdatera med ett uppföljande inlägg. Men det är planerat.